دوشنبه 10 مهر 1402

تایپوگرافی ، همه آن چیزی که میبینیم

  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
  • 0 نظر

تاپیوگرافی به طراحان گرافیک و وب و همچنین متخصصین و اپراتور های چاپ کمک میکند تا متون به شکل و نظمی وزین و جالب ارائه دهند

تایپوگرافی تلفیقی از هنر و علم برای تنظیم متن و جملات برای استفاده در چاپ و نمایش است.

این بخش از هنر طراحی طبق اصولی که گیرندگی، جذابیت بصری و خوانایی متن تضمین شود به صورتی زیبا و با هدف اصلی متن اجرا میگردد. تاپیوگرافی به طراحان گرافیک و وب و همچنین متخصصین و اپراتور های چاپ کمک میکند تا متون به شکل و نظمی وزین و جالب ارائه دهند. تایپوگرافی یک هنر ترکیبی از دقت، خلاقیت، و دانش فنی است و نقش مهمی در تبدیل متن به یک اثر هنری و موثر ایفا می‌کند. استفاده از تایپوگرافی محدود به یک کلمه یا متن نیست و این قواعد کلی که تشکیل دهنده آن است میتواند در طراحی لوگو، پوستر و متون چاپی به کار گرفته شود.  این هنر نیز مانند دیگر بخش های یک مجموعه از مفاهیم و چارچوب خود پیروی میکند که به آنها خواهیم پرداخت.

 

فونت یا قلم : مهمترین بخش، انتخاب قلم یا فونت مناسب برای متن از تصمیمات اساسی در تایپوگرافی است. شکل حروف، اندازه، وزن ها، ضخامت خطوط و فضای بین حروف، ویژگی هایی است که باید در انتخاب فونت به آن توجه داشت. استفاده از یک فونت باید دربرگیرنده فضای کار باشد. گاهی یک فونت آنقدر گیرایی متن و تصویر را افزایش میدهد که ماندگاری بالایی در ذهن مخاطب ایجاد میکند.

اندازه یا سایز : اندازه متن و اندازه قلم برای برجسته کردن و مشخص کردن اهمیت قسمت‌های مختلف متن اهمیت دارد. کادری که برای درج در طرح استفاده میکنیم باید با اندازه قلم متناسب باشد.

فاصله ها: لاین اسپیس یا خط فاصله مشخص میکند که بین خطوط هر متن چقدر فاصله مناسب قرار بگیرد. این متغیر نقش بسزایی در افزایش خوانایی متن دارد. رعایت نکردن این بخش میتواند اثر منفی در طرح بگذارد.

میزان فاصله بین حروف و کلمات : کرنینگ و ترکینگ حرف باعث میشود تا کلمات و حروف به صورت بهینه در متن قرار گیرند. فاصله یکسان و مناسب حروف از هم به هویت تایپوگرافی کمک میکند.

ستون ها : تعداد و عرض ستون‌ها برای قرار گیرندگی بهتر متن در صفحه و ایجاد یک تنظیم صفحه مناسب اهمیت دارد.

انتخاب رنگ :  رنگ متن و پس زمینه عاملی مهم برای نمایش و اجرای یک طرح است. شناخت رنگ ها و استفاده از کدهای رنگی صحیح که انتقال مفهوم را آسان تر کند اهمیت زیادی دارد.

توزیع فضا و ابعاد : قالب طرح و فضای قرارگیری حروف و متن و همچنین فاصله فضاهای حروف با اجزای دیگیر طرح باید حتماً رعایت شود.

اشکال و نماد ها : تایپوگرافی اصولاً درباره متن است، استفاده از اشکال، نمادها، و تصاویر مناسب نیز به جلب توجه و انتقال اطلاعات مفید است.

 

  jan

افراد بسیاری در هنر طراحی و صنعت طراحی گرافیک اثر گذار بودند ولی یکی از تأثیرگذار ترین آنها در حوزه تایپوگرافی، یان شیکولد آلمانی بود.

یان شیکولد  -  Jan Tschichold  - از پیشگامان جنبش تایپوگرافی مدرن بود و از اصول مدرنیسم در طراحی های گرافیک خود استفاده میکرد. در سال 1925 میلادی مجموعه مقالاتی  با عنوان تایپوگرافی مقدماتی منتشر کرد و در آن اصول مدرن این هنر را تشریح کرد. استفاده از صفحه آرایی نامتقارن، استفاده از فضای منفی و حروف بدون پایه؛ نگرشی نو در تایپوگرافی بود که در کتاب خود به آنها پرداخته بود. سه سال بعد در سال 1928 کتاب تایپوگرافی نو را به چاپ رساند که حالا میتوانست نمونه هایی از آثار طراحی شده تاپیوگرافی نو را در آن به نمایش بگذارد و در مورد اصول جدید آن صحبت کند.

وی در سوییس به تدریس تایپوگرافی در مدرسه هنر و طراحی بازل مشغول بود و برای ناشران و سازمان های مختلفی دست به طراحی زد. آثار او دگرگونی عمیقی بر طراحی گرافیک مدرن داشت و به زبان بصری مدرن توسعه بخشید.



  5     -   =   2