چهارشنبه 09 شهریور 1401

تکنولوژی قلم نوری و کاربرد آن

  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
  • 0 نظر

قلم نوری یکی از ابزار مهم برای طراحان گرافیک است

قلم نوری چیست؟

یکی از ابزارهایی که در طول این چند سال برای طراحان گرافیک مفید بوده قلم نوری است.  این تکنولوژی اولین بار در سال 1952 برای اتوماسیون ساخته شد و با استقبال افراد زیادی مواجه گشت و پیشرفت زیادی داشت برای همین محبوبیت زیادی پیدا کرد این قلم های نوری به دو دسته تقسیم میشوند

  •  قلم نوری بدون نمایشگر

قلم نوری بدون نمایشگر دارای یک مداد و یک صفحه مانند موس پد است که با رسم روی آن میتوان داخل مانیتور تغییرات را مشاهده کرد.

  •  قلم نوری با نمایشگر 

قلم نوری با نمایشگر قلم نوری است که مانند همان قلم نوری بدون نمایشگر هست ولی با این تفاوت که شما در همان صفحه تبلت می توانید تصویر طراحی شده را ببینید و با ظرافت و دقت بیشتری ترسیم کنید.

  Pen

 قلم نوری امروزی کمک زیادی به طراحان و افرادی که رسم در رایانه انجام میدهند کرده است. در گذشته برای انتفال یک رسم که نرم افزار و رایانه نبود باید از اسکن استفاده میشد ولی امروزه با قلم نوری میتوان هر رسمی را تکمیل کرد خیلی از افراد با پیشرفت قلم نوری به طراحی علاقه مند شدند زیرا طراحی با آن خیلی بیشتر از طراحی روی کاغذ هیجان انگیز تر و راحتر است. اما قلم نوری فقط مختص به طراحان گرافیک نیست افرادی که نقشه کشی میکنند نیز از این ابزار استفاده میکنند تا بتوانند راحت تر و سریع تر به رسم بپردازند. امروزه که  اکثر آموزش ها به صورت مجازی شده استادان و دبیران هم از قلم نوری استفاده میکنند.

تبلت قلم نوری دارای چندین سنسور است که با فشار بر سطح آن و شناسایی حرکت قلم دادهای کشیده شده را به تصویر تبدیل کرده و نمایش میدهد. اولین بازی ویدئویی که در آن از قلم نوری استفاده شد، Joystick بود که توسط Will Crowther در BBN و Don Woods ساخته شد.

شکل قلم نوری مانند یک اوریگامی است و به این دلیل از موس دقت و راحتی بیشتری به همراه دارد. حتی در برخی موارد برای اینکه افراد میتوانستند آزادی عملی بیشتری در لمس روی صفحه داشته باشند از قلم نوری در کارهای روزمره کامپیوتری به جز طراحی استفاده میکنند. اما از انگشت نمیتوان بر روی تبلت آن استفاده کرد و حتماً باید از قلم نوری استفاده کنیم! نوک این قلم دارای فناوری است که تنها با الکتریسیته دستگاه و حسگر های داخل آن ارتباط میگیرد و به ترسیم اشکال میپردازد به همین دلیل سطح، زاویه و میزان فشاری که از دست به قلم و از آن به تبلت منتقل میشود باعث رسم خطوط مختلف میشود.

استفاده از قلم نوری به تمرین و آموختن مهارت نیاز دارد و البته کمی ذوق هنری برای افرادی که با آن طراحی گرافیکی انجام میدهد. البته فناوری قلم نوری تنها مختص تبلت نوری طراحی نیست و گوشی ها و تبلت های هوشمند نیز میتوانند از آن استفاده کنند. برخی از مدل‌های قلم نوری که برای کار طراحی و گرافیک مناسب هستند عبارتند از:

Wacom Intuos Pro

Microsoft Surface Pen

Apple Pencil

Huion H610 Pro V2

XP-PEN Deco Pro Medium

همه این مدل‌ها دارای ویژگی‌های خاصی هستند که برای کاربران طراح و گرافیست مناسب هستند. مثلا قلم نوری واکام اینتوس پرو با دقت بالا و قابلیت شناسایی فشار از 8192 سطح حساسیت پشتیبانی می‌کند و با سیستم‌عامل‌های ویندوز و مک سازگار است.

  Pen

 



  +     یک   =   پنج