دوشنبه 23 خرداد 1401

کاغذ و انواع آن

  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
  • 0 نظر

کاغذ برای نوشتن اختراع شد و نوشتن در ابتدا به صورت تصویر کردن رویدادها و برقراری ارتباط با دیگران بود

کاغذ و انواع آن

 

کاغذ برای نوشتن اختراع شد و نوشتن در ابتدا به صورت تصویر کردن رویدادها و برقراری ارتباط با دیگران در بین انسان های نخستین رواج داشت. قبل از کنده کاری روی سنگ و چوب و استخوان حیوانات، الواح گلی و خشتی اولین متن های انسان را بر سطح خود نشاندند. به مرور زمان قبایل و اقوام مختلف مانند سومری و بابلی شروع به نگارش خط خود بر روح خشت های گلی کردند که امروزه بسیاری از آنها در موزه ها وجود دارد.

حدود دو هزار و پانصد سال قبل از میلاد انسان متوجه شد میتواند از پوست شکار خود برای نگارش متون استفاده کند. پارمشن یا کاغذ چرمی ایرانی نمونه بهتری نسبت به دیگر کاغذ ها بود که حتی اوِستا بر روی آن به تحریر درآمد.

دوهزار سال قبل از میلاد مصریان باستان از گیاه پاپیروس برای نگارش استفاده میکردند و کاغذ پاپیروس یا قرطاس را ساختند. حتی در هندوستان از برگ نوعی درخت به عنوان کاغذ استفاده میشد. چینی ها نخستین بار 150 سال قبل از میداد مسیح به شیوه فراوری کاغذ با خمیر کردن ساقه های درخت توت دست یافتند و به سرعت و طی یک قرن صنعت ساخت کاغذ از آسیای شرقی به خاورمیانه و پس از آن به آندلس اسپانیا رسید.بسیاری از علوم، فنون، سرگذشت ها، تاریخ و ادبیات ما مدیون به وجود آمدن کاغذ و سپس دستگاه چاپ است.

  پیدایش کاغذ 2

 امروز انواع مختلف کاغذها به بیش از 3600 نوع میرسند و آنها را میتوان به روش های مختلفی دسته بندی کرد. یکی از انواع دسته بندی بر اساس گرماژ کاغذ و مورد استفاده آن است.

جرم یک برگ کاغذ در ابعاد یک متر مربع برابر گرماژ آن کاغذ است. مثلا اگر یک متر مربع از کاغذ تحریر 80 گرمی را وزن کنیم عدد 80 را مشاهده خواهیم کرد. با داشتن ابعاد کاغذ (به میلیمتر) و وزن کردن کاغذ میتوان گرماژ یک برگ کاغذ را مشخص کرد.

چرا گرماژ کاغذ مهم است!؟ فاکتور هایی مثل ضخامت، تراکم، بافت و کیفیت مواد مصرفی بر گرماژ کاغذ تاثیر دارند. باید توجه داشته باشیم که نوع چاپ، میزان مرکب دریافتی، تا و برش، روکش های مورد استفاده همه و همه در انتخاب نوع کاغذ و گرماژ آن تاثیر دارد و طراح باید با توجه به این عوامل کاغذ مورد نظرش را انتخاب کند و یا با توجه به کاغذ انتخاب شده طرح را آماده کند.

انواع کاغذ بر اساس نوع استفاده

کاغذ تحریر (Writing Paper)

کاغذ روکش دار مات و براق (Coated Paper & Board – Matt & Glossy)

کاغذ و مقوای کرافت (kraftpaper)

کاغذ روزنامه (Paper News Print)

کاغذ خود کپی (Carbonless Paper)

جدول کاغذها بر اساس قطع برش و گرماژ

  جدول کاغذ



  8     -   =   1