دوشنبه 23 خرداد 1401

پروفایل رنگی چیست؟

  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
  • 0 نظر

پروفایل رنگی واسطی بین رنگ هایی که ما توانایی دیدنشان را داریم و رنگ هایی که دستگاه ها میتوانند تولید کنند است

پروفایل رنگی چیست؟

 

برای آنکه پروفایل رنگی را تعریف کنیم بهتر است اول گستره رنگی یا گاموت را بشناسیم. محدوده یا گستره رنگی میزان طیف هاییست که یک دستگاه قادر به بازتولید آن است. ضمن آنکه چشم ما نیز فضای رنگی مشخصی دارد و محدوده ای خاص از امواج را میتواند به عنوان نورهای مرئی مشاهده کند.

دستگاه ها برای به نمایش درآوردن رنگ، نیاز به استاندارد سازی دارند تا بتوان از دستگاه های مختلف خروجی یکسانی دریافت کرد. به همین دلیل کنسرسیوم بین المللی رنگ International Color Consortium (ICC) روشی را برای به اشتراک گذاری صحیح اطلاعات رنگی در نظر گرفت، پروفایلICC که برای هر دستگاهی که با رنگ سروکار دارد قابل تنظیم است.

آگاهی از مفهوم پروفایل دستگاه چاپ به طراح کمک میکند تا از محدودیت های پروفایل رنگی آگاه بوده خروجی چاپی را بر اساس آن تنظیم کند.

  cmy 2

پروفایل های رنگی در صفحات نمایش بر اساس میزان شبیه سازی رنگ نسبت به چشم انسان دسته بندی میشوند. در چاپ نیز پروفایل رنگی با توجه به نوع دستگاه، تعداد رنگ های قابل استفاده، نوع مرکب، جنس سطح چاپی دسته بندی میشوند.

گاهی برای رسیدن به نتیجه ای مطلوب نیاز است برای دستگاه و نرم افزاری خاص پروفایلی مختص آن مجموعه تعریف کرد. فرایند پروفایل سازی با توجه به استاندارد های ICC انجام میشود و منحصر به ویژگی های همان دستگاه است. همچنین این پروفایل باید برای نرم افزارهای طراحی ست شود.

به طور معمول پروفایل ها حاوی این اطلاعات هستند: گاموت (گستره رنگی) دستگاه. دامنه داینامیک (Dynamic range)، اطلاعاتی در مورد تولید سایه روشن ها. این اطلاعاتی است که در پروفایل رنگی تمام دستگاه هایی که با تولید رنگ سر و کار دارند مشترک است. اما بسته به نوع دستگاه اطلاعاتی دیگر مانند: نحوه بازتولید رنگ های خارج از گستره رنگی، اطلاعاتی در مورد سطوح چاپی، اطلاعات بیشتر در خصوص تولید سایه روشن ها و... در پروفایل رنگی قرار میگیرند.

پروفایل ها بسته به نوع دستگاه در سه دسته "پروفال ورودی" برای دوربین ها و اسکنر ها، "پروفایل نمایش" برای مانیتور ها و نمایشگر ها و "پروفایل خروجی" برای پرینتر ها و ماشین های چاپ طبقه بندی میشوند.

 

 

 



  -     5   =   5