چهارشنبه 25 خرداد 1401

اشتباهات رایج چاپ

  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
  • 0 نظر

اشتباهات چاپی چیست و چگونه میتوان آن را برطرف کرد

اشتباهات رایج چاپ را بشناسیم

میدانیم که اشتباهات چاپی تقریبا نامحدود است و معمولا به یک عامل یا فرد خاص برنمیگردد. از همه اشتباهاتی که به طراح گرافیک مربوط میشود بگذریم. به فرض که طرح ارسالی تمام ویژگی هایی که باید را داشته باشد و با فرمت مناسب چاپ برای چاپخانه ارسال شده است(موردی که عموما پیش نمی آید!). حالا بیایید بررسی کنیم که در ادامه مسیر چه خطراتی پروژه چاپی را تهدید میکنند.

از طراحی که بگذریم فرایند تکمیلی پیش از چاپ یعنی آماده سازی خروجی برای چاپ نمیتوان گذشت. گرچه که به لطف فناوری چاپ دیجیتال و حذف کلیشه فیزیکی در این نوع چاپ، این مرحله بخشی کم ریسک است. اما در دیگر گونه های چاپ با کلیشه سخت افزاری، این بخش ریسک بالایی دارد! چرا که کوچکترین اشتباهی در بخش تولید کلیشه، علاوه بر متحمل کردن خسارت به سطح چاپی، هزینه های تولید مجدد کلیشه را نیز به همراه خواهد داشت. ضمن اینکه در هر دو روش چاپ ممکن است در روند تبدیل فایل گرافیکی به فایل قابل خوانش برای دستگاه مشکلی پیش آید که باعث تغییر فایل خروجی شود. مشخصا در چاپ دیجیتال نوساناتی که در ریپ ایجاد میشود و به عدم تطابق های نرم افزاری مرتبط است تاثیر مستقیم در خرابی خروجی چاپ خواهد داشت.

  coating

پیش از چاپ را که بگذرانیم به مرحله پرریسک و مهم چاپ میرسیم. در انواع چاپ مرحله رنگ گذاری روی سطح چاپی مرحله ای حساس است که به توجه تخصصی نیاز دارد. کنترل بهینه رنگ اگرچه به مرحله طراحی و پیش از چاپ هم مرتبط است اما در زمان چاپ، میتوان جلوی خطا را گرفت و یا حتی تغییراتی را اعمال کرد. همینجاست که حضور ناظرچاپ حرفه ای و اپراتور دقیق و باتجربه تاثیرگذار است. باید به مساله نظافت و سرویس دستگاه چاپ هم اشاره کنیم. سالم نگاه داشتن ماشین منوط به رسیدگی و سرویس منظم است. همچنین اهمیت استفاده از متریال مرغوب را نباید از یاد برد.استفاده از رنگ و حلال ها و سطح چاپی نامرغوب و یا نامناسب علاوه بر تاثیر روی کیفیت خروجی چاپی ممکن است صدمات جبران ناپذیری هم به دستگاه وارد کند.خطاهایی مانند لکه رنگ، خط های راه راه نامتعارف، پریدگی  یا دوییدگی رنگ وجود سایه های زائد در طرح چاپ شده و... همه از مشکلاتی هستند که در بخش چاپ روی میدهند.

خروجی های چاپی کج، پارگی، تای نامناسب، در بعضی موارد چروک شدن سطح چاپی و... همه و همه حاصل بی دقتی های همکاران بخش پس از چاپ است. بخشی که از چسباندن تا دوختن و از تازدن تا بریدن را شامل میشود. این همان بخشیست که میتواند زحمت این مسیر طولانی را به بار نشانده و یا بر باد دهد. بخشی که بسیار دقت دارد در حالی که به دلیل تنوع کاری و تفاوتش با فرایند چاپ مغفول واقع می شود. خدماتی مانند جعبه سازی، دوردوزی، لمینیشن و هر خدمتی که پس از قرارگیری و تثبیت رنگ روی سطح چاپی ارائه میشود زیرمجموعه این بخش است. در این بخش هم استفاده از دستگاه های باکیفیت و رسیدگی مناسب به آنها و همچنین استفاده از نیروی کارحرفه ای آشنا به فرایند چاپ و متریال های چاپی و نظارت منظم میتواند کیفیت خروجی نهایی را افزایش دهد.

اینها فقط چکیده ای از مشکلاتی بود که تقریبا در تمام روش ها و متریال های چاپی شاهدشان هستیم. و پرداختن به خطاهای هرکدام از این روش ها بحثی مفصل است.

 



  3     +   =   سه