چهارشنبه 08 تیر 1401

تأثیر رنگ ها در زندگی ما

  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
  • 0 نظر

از نظر روانشناختی مورد تایید محققان، رنگ ها به چند دسته تقسیم می شوند

برای همه ما اتفاق افتاده که به یک رنگ بیشتر از رنگهای دیگر علاقه داریم یا در مواقع مختلف علاقه مان نسبت به رنگ ها بیشتر یا کمتر میشود جالب است بدانیم این موارد کاملا ملموس و احساسی هستند و از نظر روانشناختی مورد تایید محققان قرار گرفته اند رنگ ها به چند دسته تقسیم می شوند: رنگ گرم و رنگ سرد 

اگر بخواهیم توضیحی کوتاه  برای رنگ گرم بدهیم تمام رنگ های گرم رنگدانه قرمز،نارنجی و زرد رو دارا هستند و به ما حس گرما را می دهند 

و تمام رنگ هایی که رنگدانه ابی ،سبز و بنفش داشته باشن جزء گروه رنگ های سرد قرار می گیرند

حال سوال پیش می اید که تعریف کلی رنگ چیست ؟رنگ بازتابی از نور است که به شکل های متفاوت در می اید و این بازتاب مجموعه وسیعی را شامل میشود. هر رنگ دارای سه صفت یا سه بعد است :

فام

درخشندگی

اشباع 

  خواص 1

فام صفتی از رنگ است که جایگاه آن در سلسله ی رنگی (از قرمز تا بنفش) معادل با نور طول موج های مختلف در طیف مرئی مشخص می کند. گفته میشود تقریبا 150فام متفاوت را میتوان تشخیص داد ولی همه ی اینها به طور مساوی در طیف مرئی توزیع نشده اند. بلندترین طول موج ها در نواحی قرمز و کوتاه ترین در نواحی بنفش هستند برای سهولت درک مطلب فام می توان گفت فام مشخص کننده اسم عام رنگها است و درخشندگی که دومین صفت رنگ است تیرگی و روشنی رنگ را مشخص می کند. در نقاشی به آن رنگسایه نیز می گویند بیشترین درخشندگی در رنگها برای رنگ زرد و کمترین برای بنفش است.  معمولا درخشندگی رنگ فام را در قیاس با رنگ بی فام می سنجند  در سلسله ی رنگی هر فام نسبت به دیگری میزان تیرگی و روشنی ذاتی اش را می نماید. معکوس کردن این ترتیب ناسازگاری رنگی به وجود می آورد که همان درخشندگی است و سومین صفت یعنی اشباع یا میزان خلوص فام اندازگیری میشود.

از نظر فنی اشباع رنگ بیان پهنای باند نور از یک منبع است اصطلاح hue به رنگ تصویر خود اشاره دارد در حالی که اشباع شدت (خلوص) آن رنگ را توصیف می کندوقتی رنگ کاملاً اشباع شد رنگ در خالص ترین (واقعی ترین) نسخه در نظر گرفته می شود

فام به رنگ های 100%خالص گفته میشود ولی خیلی کم پیش می آید در جهان رنگ فام خالص پیدا شود اختلاف میان فام و بی فام باعث به وجودامدن اشباع و درخشندگی میشود

حال این رنگ ها چه تاثیری روی محیط ادراک ما به وجود می آورند؟ رنگ از چیزی که ما فکر میکنیم بیشتر روی ذهن و احساست ما تاثیر می گذارد. در بعضی وقت ها خود آگاه و در برخی موارد نا خود آگاه می تواند این تغییرات را حس کرد. هر نگ ویژگی  منحصر به فرد خود را دارد و می توان به ما احساس خوشحالی، خوشبختی، شادی یا احساس غم، ناراحتی، افسردگی و گرسنگی بدهد. رنگ ها روی بخش میانی مغز تاثیر می گذارند و تغییراتی روی اعصاب و روان به وجود می آورند.

  خواص 2

اگر شما نزدیک بین هستید و در هنگام مطالعه چشمانتان خسته میشود میتوانید از کاغذ یا صفحاتی که زمینه آن ها سبز و آبی استفاده کنید و متوجه میشوید خستگی چشمتان از بین رفته است. حتی اگر احساس خستگی میکنید و انگیزه انجام کاری را ندارید بهتر است از رنگهای روشن استفاده کنید زیرا رنگ های روشن به شما انگیزه و اعتماد به نفس می دهند همچنین برای انجام کاری اعتماد به نفس ندارید یا تردید دارید از رنگ زرد استفاده کنید که تمرکز شما بیشتر شود. اگر کم خونی دارید می توانید از رنگ قر مز استفاده کنید زیرا رنگ قرمز باعث افزایش گلبول قرمز می شود یا اگر فشار خون دارید از رنگ آبی استفاده کنید چون برعکس رنگ قرمز است. همانطور که رنگ ها حس مثبت به ما میدهند به همان میزان میتوانند حس منفی بدهند مثلا اگر شخصی داری استرس و هیجان هست را در فضایی که رنگ قرمز دارد قرار دهید باعث میشود که فرد احساس تشویش و نگرانی کند و حالت خشونت به وی دست دهد.  

به همین خاطر از زمان قدیم بر این باور بوده اند که رنگ ها بر درمان افراد تاثیر گذار است و امروزه با توجه به آزمایشات و پیشرفت تکنولوژی این عمر ثابت شده است ولی درمان رنگی روند سریع ندارد و بسیار کند است.

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده که چرا بیمارستان ها و فضا های در مانی از رنگ ابی استفاده میکنند؟ یا چرابطری های انرژی زا رنگ تیره دارند؟ دفتر های برنامه ریزی اکثرا از رنگ های روشن استفاده میکنند؟

باید گفت رنگ روی تمام احساسات ما تاثیر گذار است وقتی فضا اطراف ما ابی و رنگ های ملایم باشد ناخودآگاه بدن ما آرامش پیدا میکند و رنگ های تیره کنجکاوی افراد را زیاد می کند و حس قدرت به افراد می دهد.

تمام این موارد و نکات دیگری که در مورد رنگ ها صدق میکند نشأت گرفته از سالها دانش و تجربه است. بهتر است از رنگ های موزون و هماهنگ در طراحی و چاپ استفاده کنیم که اثر بخشی چندین برابری را در کار و فعالیت ما خواهند داشت. انتخاب یک رنگ یا یک طیف رنگ برای معرفی و هویت بخشی به کسب و کار لازم است و نشانگر اهمیت ما به خود، مخاطب و جامعه هدف می باشد. معمولا رستوران ها از رنگ قرمز و زرد، جواهر فروشی ها از رنگ مشکی و طلایی و مراکز درمانی از رنگ سفید و آبی و سبز استفاده میکنند.

 



  +     پنج   =   6