سه شنبه 21 تیر 1401

چاپگر ها و انواع آن

  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
  • 0 نظر

چاپگر یا پرینتر ها چند مدل هستند و چه ویژگی هایی دارند

امروزه یک سیستم کامل کامپیوتر تنها شامل قطعات اصلی نیست و برای افراد با شغل های مختلف وجود یک پرینتر در منزل و محل کار از اهمیت بالایی برخوردار است. ولی چه نوع پرینتری برای ما، کسب و کار و نیازهایمان لازم است؟ چند نوع پرینتر داریم؟

چاپگر ها به طور کلی به دو دسته تقسیم میشوند :چاپگرهای ضربه ای یا فشاری - چاپگرهای غیر ضربه ای یا غیر فشاری

انواع چاپگرهای ضربه ای یا فشاری

  1. چاپگر چرخ آفتابگردان ( Daisy Wheel Printer )
  2. چاپگر ماتریس نقطه ای یا سوزنی ( Dot Matrix Printer )
  3. چاپگر زنجیره ای ( Chain Printer )
  4. چاپگر استوانه ای ( Drum Printer )

چاپگر افتابگردان: یک نوع چاپگر قدیمی از اولین چاپگر ها بوده  که سرعت زیادی در چاپ نداشت و امروزه این چاپگر به طور کامل از رده خارج شده است.

چاپگر ماتریس نقطه ای یا سوزنی: در این چاپگرها ، کاراکترها به وسیله ی نقاط کوچکی شکل می گیرند. این نقاط از برخورد سوزن های باریکی به نام  Pin  با  Ribbon  و کاغذ بوجود می آیند. تعداد پین های هد ها از 9 تا 24 پین وجود دارد بخاطر مقومت و سادگی هنوز هم در برخی خانه ها از ان استفاده می کنند.

چاپگر زنجیره ای: این نوع چاپگرها دارای زنجیره و یا تسمه ای هستند که کاراکترها به صورت برجسته روی آن قرار می گیرند. به طور متوسط این چاپگرها سرعتی معادل 2400 خط در دقیقه دارا می باشند ، که سرعت خوبی محسوب می شود.

چاپگر استوانه ای: اساس کار این چاپگرها کاملا شبیه چاپگرهای زنجیره ای می باشد ، با این تفاوت که کاراکترها به جای آنکه بر روی تسمه قرار داشته باشند بر روی یک استوانه حک شده اند.

  printer2

انواع چاپگرهای غیر ضربه ای یا غیر فشاری

  1. چاپگر حرارتی ( Electrotermal Printer )
  2. چاپگر جوهر افشان (InkJet Printer  )
  3. چاپگر لیزری تک رنگ ( Black & White Laserjet Printer )
  4. چاپگر لیزری رنگی (Color Laserjet Printer  )

 

چاپگر حرارتی: از دقت بالایی برخورد دار است و معمولا برای کار های گرافیکی به کار می رود ولی سرعت بالایی ندارد تقریبا 220کاراکتر در دقیقه است. برای چاپ هم نیاز به کاغذ مخصو ص دارد. در ابعاد کوچک، چاپگرهای رسید و قبض خرید و در ابعاد بزرگ آن چاپ سابلیمیشن انجام میشود.

چاپگر جوهر افشان: چاپ جوهر افشان، امکان انتقال جوهر بر روی سطح چاپ شونده بدون تماس با آن را دارا می باشد. پرینتر جوهر افشان یکی از لوازم جانبی کامپیوتر است که جوهر را بر روی کاغذ اسپری کرده و یک کپی کاغذی از متن و تصویر به وجود می آورد. یک چاپگر جوهرافشان معمولی می تواند کپی هایی با رزولوشن حداقل ۳۰۰ نقطه بر اینچ (dpi) را ایجاد کند. از مهترین شرکت های سازنده پرینترهای جوهر افشان می توان به canon و epson برای تولید چاپگرهای رومیزی اشاره کرد. چاپ جوهر افشان برای چاپ روی سطوح پیچیده و منحنی مناسب است زیرا به صورت مستقیم با متریالی که قرار است رویش چاپ صورت بگیرد در رابطه نیست. روند کار در پرینترهای جوهر افشان به این صورت است که جوهر موجود در مخزن جوهر پرینتر توسط شلنگ های مخصوص وارد قطعه ای به نام هد شده و سپس هد بر اساس نقاطی که در دستور چاپ قرار دارد جوهر را بر روی کاغذ قرار می دهد این نکته را هم باید در نظر گرفت که باید از پیرینتر جوهر افشان به صورت مداوم استفاده شود اگر 2الی 1هفته استفاده نشود جوهر دستگاه خشک شده و غیر قابل مصرف میشود بهتر است برای جاهایی استفاده شود مثل مغازه یا ادارات که به صورت مداوم استفاده شود 

  printer3

پرینتر تک رنگ لیزری به دلیل استفاده از پرتوهای لیزر سرعت بسیار بالایی در چاپ دارد به طوری که قادر است با هزینه های نسبتا پایین تا حداکثر 100  برگه را در یک دقیقه چاپ کند ولی این مورد به نوع چاپگر هم بستگی دارد 

پرینتر لیزری رنگی در چاپگر لیزری رنگی تونرهای CMYK جایگزین جوهر می‌شوند و قابلیت چاپ تصاویر رنگی  را به چاپگرهای لیزری اضافه می‌کند از این چاپگر بیشتر برای چاپ عکس و تصاویر استفاده میشود

 



  +     2   =   هشت