سه شنبه 01 شهریور 1401

اصول طراحی و چاپ تراکت

  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
  • 0 نظر

تراکت یا فلایر چیست و چه کاربردی دارد؟ چاپ تراکت اصول خاصی دارد؟

تراکت Tract (به فرانسوی) یا فلایر Flyer ( به انگلیسی) نوعی محصول کاغذی برای تبلیغات گسترده و عمومی است . متن و طرح مورد نظر در ابعاد و ویژگی های خاصی که میخواهیم طراحی و آماده میشود و پس از انتقال بر روی کاغذ ارائه میگردد. معمولاً تراکت ها بازخورد خوبی برای گام های اولیه کسب و کار هایی که بیشتر جنبه خدماتی را شامل میشوند، دارد و هزینه آن هم به مراتب مناسب تر از تبلیغات گسترده و محیطی بزرگ است. با تراکت میتوانیم ارتباط راحتتری با مشتریان هدف خود برقرار کنیم. 

ویژگی تراکت خوب چیست؟

همانطور که گفته شد تراکت یک راه تبلیغ است پس بنابر این باید به صورتی باشد که مخاطب را جذب و مطالب درون آن جلب کننده باشد. 

اولین چیزی که باید در تراکت به آن توجه کرد سایز و ابعاد کاغذی است که میخواهیم استفاده کنیم. در سال های گذشته از  تراکت در ابعاد مربع و مستطیل استفاده میکردند اما امروز هم به صورت اوریگامی و هم به صورت اشکال هندسی دیگر استفاده میکنند  که مخاط بیشتری به خود جذب میکنند. یکی از شرایطی که باید در نظر گرفت این است تراکت کجا میخواهد پخش و منتشر شود؟  بازار هدف برای کسب و کار متفاوت است. مثلا شعبه جدید یک بانک در خیابانی اصلی نیاز به تراکت ندارد ولی فروشگاه لباسی که به تازگی افتتاح شده میتواند با متن خوب و حتی درج تخفیف های مختلف اقدام چاپ و انتشار تراکت نماید تا مشتریان بیشتری را به سمت خود جذب کند. مقدار هزینه ای که برای تهیه و ساخت تراکت در نظر میگیریم نیز مهم است. اینجا مشخص میشود که چه تعداد کاغذ را میتوانیم صرف آن کنیم. معمولا تراکت ها در ابعاد خانواده A قرار چاپ میشوند و از سایز 6 تا 3 متغیر هستند. نوع کاغذی که برای تبلیغ درنظر میگیریم اهمیت ویژه ای دارد. نگاه اول مخاطب قبل از متن به جنس کاغذ انتخابی ماست و ممکن است تأثیر زیادی حتی برای نمایش آنچه طراحی کرده ایم داشته باشد. کاغذ های گلاسه و تحریر در گرم های مختلف بیشترین آمار استفاده برای تراکت را دارند البته نگاه های خلاقانه و ایده های نو باعث بوجود آمدن شکل جدید در برش و ابعاد و حتی  بر روی متریال های مختلف به جز کاغذ شده است. در بعضی موارد نیز تراکت هم در کنار بروشورها دسته بندی میشوند به گونه ای که میتوان آن را زیرمجموعه دیگری دانست.

  تراکت

هزینه و تعداد چاپ تراکت 

دیجیتال و افست

چاپ دیجیتال برای زمانی است که شما برای یک نمایشگاه خصوصی یا یک تعداد محدود نیاز به تراکت و زمان کمی برای آماده شدن محصول در اختیار دارید پس میتوانید از چاپ دیجیتال برای تراکت استفاده کنید.

چاپ افست برای زمانیست که شما تعداد بالایی تراکت (تیراژ هزار عدد و بیشتر) سفارش داشته باشیم و همچنین زمان کافی هم برای آماده سازی آن باشد.

چاپ دیجیتال زمان کم و تعدادمحدود و قیمت زیاد دارد ولی چاپ افست زمان زیاد تعداد نامحدود وقیمت کم تری دارد.

طراحی تراکت به این صورت نیست که بتوانیم یک ابعاد یا یک فرمول خاصی از طراحی را برای تمام تراکت ها استفاده کنیم.  برای طراحی میتوان از هر روش خلاقانه ای که به ذهنمان میرسد و به حوزه عملکردی ربط دارد استفاده کنیم اما باید حتما به چند نکته کلیدی توجه داشته باشیم :

اولین نکته کاربرد تراکت هست به طور مثال این تراکت برای کجا طراحی شده (رستوران، آرایشگاه، آموزشگاه و...) که طراحی هرکدام متفاوت است و باید حتما به موضوعی که میخواهیم به مخاطب متوجه آن شود استفاده کنیم. استفاده از عکس محصولاتمان در بعضی موارد و اشاره به برتری که نسبت به دیگر هم صنفان خود داریم یکی از نکات قابل توجه در طراحی است. 

نکته دوم رنگی است که استفاده میکنیم. اگر رنگ سازمانی وجود دارد یا رنگی که با نگاه کردن به آن افراد را یاد کار یا فعالیت خاصی بیاندزد مهم است. مثلا اگر تراکت برای تور گردش گردی جنگل استفاده طراحی میکنیم باید از رنگ سبز استفاده کرد تا مخاطب را بیاد جنگل و سرسبزی درختان بیانداز یا اگر آموزش شنا یا غواصی هست از رنگ آبی یا اگر رنگ خاصی که رنگ سازمانی است استفاده کنیم تا افراد ما را با آن رنگ بشناسند. البته مبحث رنگ ها و هویت سازی بسیار پیچیده تر از این سخن است ولی میتوان به آن اشاره کرد که هویت ما در رنگی که برای کسب وکارمان در نظر گرفته ایم نمایش داده میشود.

  تراکت

نکته سوم استفاده از فونت های متفاوت؛ مخاطب در نگاه اولیه باید جذب چه چیزی در تراکت شود؟ به طور مثال یک جمله یا یک شعار تبلیغاتی که مال ما است یا یک کلمه معروف که در نگاه اول مخاطب به خود جذب کند که ادامه مطالب را بررسی کند. سعی میکنیم از فونت ها یا از سایز های مختلف استفاده کنیم به طور مثال تیتر ها بزرگ تر و پر رنگ تر یا رنگ متفاوت باشد که مخاطب در نگاه اول آن کلمات را ببیند وتا جایی که می توانیم جملات را خلاصه تر و کوتاه تر استفاده کنیم و به طور مختصر بیان کنیم تا مخاطب خسته نشود و به ادامه مطلب بپردازد.

نکته چهارم که باید به آن توجه کنیم و بسیار نکته پر اهمیتی است استفاده از اشکال و تصاویر است مثلا اگر تراکت برای معرفی یک مهد کودک است میتوانیم از تصاویر کارتونی استفاده کنیم تا افراد بدون حتی خواندن تراکت با نگاه کردن به آن تا حدودی متوجه کاربردش شوند. به این صورت کار ما برای جذب مخاطب بسیار راحت تر میشود. 

چاپ تراکت با اینکه یک تبلیغ قدیمی به حساب می آید و مثل کارت ویزیت هنوز محبوبیت خود را دارد فقط کافی است از خلاقیت خود استفاده کنیم تا بتوانیدم طراحی محصول را متفاوت تر از دیگران ارائه دهیم.

 



  -     هفت   =   سه