سه شنبه 19 مهر 1401

چاپ ایچینگ، چاپ توسط اسید

  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
  • 0 نظر

چاپ ایچینگ یا تیزابی نوعی حکاکی است که در آن خطوط و بافت های طرح توسط اسید یا ماده ای ثابت کننده شکل میگیرد.

چاپ ایچینگ (Etching Print) یا قلم¬نگاری تیزابی روی انواع سطوح مخصوصاً فلزی بوده که توسط اسید پدید می آید. در این روش طرح چاپ شده هیچگاه از بین نمیرود و ماندگاری بسیار زیادی دارد. چاپ ایچینگ یا تیزابی نوعی حکاکی است که در آن خطوط و بافت های طرح توسط اسید یا ماده ای ثابت کننده شکل میگیرد. این نوع چاپ در اوایل قرن 16 میلادی اختراع شد و بیشتر برای تزئین زره و ادوات جنگی مورد استفاده قرار میگرفت. معروفترین و بزرگترین قلم زن تیزاب کار تاریخ هنر جهان رامبرانت است. امروزه معمولاً ایچینگ برای صنایع هواپیمایی و نظامی، قطعات خودرو، فولادهای صنعتی و آلیاژی کارخانه، لوازم پزشکی و ارتوپدی، ابزارهای صنعتی در صنایع تجاری و ساختمانی و تاسیساتی، لوازم آشپزخانه مثل چاقو و قاشق و ... کاربرد بیشتری دارد. قطعات فلزی مثل انواع فولادهای کربنی و آلیاژی، آلومینیوم و آلیاژهای آن، استیل، چدن و سایر فلزات سخت و نرم و یا حتی آبکاری شده قابلیت چاپ ایچینگ را دارند.

چگونگی چاپ ایچینگ

در این روش چاپ برای انتقال طرح مورد نظر مانند چاپ سیلک‌اسکرین از توری یا شابلون استفاده می‌شود که تهیه شابلون در آن نیز مانند تهیه شابلون در چاپ سیلک است. با این تفاوت که دقت توری برای انجام این چاپ متفاوت است. این توری می‌تواند از سه نوع کاغذی، پلاستیکی و یا پارچه ای باشد. در سیستم‌های دستی بعد از تهیه شابلون، کافی‌ست توری را روی سطح فلز قرار دهیم، دستگیره الکترود را به درون اسید رقیق شده فرستاده و سپس روی توری بکشیم. بعد از برداشتن توری مشاهده می‌کنیم که طرح روی فلز انتقال یافته‌است. این روش برای چاپ روی اشکال تخت، محدب، کره و یا هر شکلی که بتوان توری و ابزار ایچینگ را روی آن گذاشت، قابل استفاده است.

مزایای چاپ ایچینگ

ماندگاری بالا در برابر هر نوع عوامل محیطی و طبیعی ماننده گرما، سرما، رطوبت و...

قابلیت استفاده در انواع فضای داخلی و خارجی

مقرون به صرفه برای محصولات در تیراژ بالا

چاپ ایچینگ در دنیای تبلیغات هم کاربرد دارد مخصوصاً در بحث تبلیغاتی فضای خارجی. از این روش چاپ میتوان به بیلبورد ها و تابلوهای تبلیغاتی اشاره کرد که نیاز به ماندگاری بیشتر در محیط دارند. کارت ویزیت و هدایای تبلیغاتی را هم میتوان به این شیوه چاپ کرد. بسیاری از شرکت های برای مراسم و همایش های خود نیز اقدام به تولید و توزیع لوح تقدیر، پیکسل، جعبه هدایا و دیگر موارد تبلیغی با روش ایچینگ میکنند.

اکنون چاپ ایچینگ بیشتر در اختیار صنایع و تولیدکنندگانی است که محصولات فلزی و آلیاژی تولید میکنند. محدود شدن این نوع چاپ بیشتر بخاطر حفظ محیط زیست و مسائل زیست محیطی استفاده از تیزاب و اسید در آن بود. جایگزین مناسب آن چاپ با لیزر است که روشی نوین و کم دردسر تر است.

 



  +     یک   =   3